• Zwangerschapsmasker/ Melasma

• Wat is Melasma?
    De huidaandoening Melasma, ook wel zwangerschapsmasker genoemd, is een pigmentstoornis waarbij hyperpigmentatie ontstaat in het gelaat. Dit uit zich in donkerbruine kleurende vlekken op de huid.

Hoe ontstaat Melasma?
    De precieze oorzaak van de huidaandoening melasma is nog onbekend. Wel is duidelijk dat factoren als blootstelling aan zon, zwangerschap en het gebruik van anticonceptie een grote invloed hebben op het ontstaan van melasma. Door deze prikkels geven de pigmentcellen meer pigment af aan de huid. De huidaandoening melasma, komt vooral bij vrouwen voor in de vruchtbaren leeftijd.

Kenmerken
    De huidaandoening melasma kenmerkt zich door het ontstaan van lichtbruine tot donkerbruine vlekken in het gelaat. Hierbij zijn voornamelijk het voorhoofd, de bovenlip en jukbeenderen aangedaan. De vlekken zijn matig tot scherp begrensd en zijn meestal grillig van vorm. De huidaandoening melasma is chronisch van aard. Deze huidaandoening kan altijd weer terug keren, waneer men er gevoelig voor is.

Behandeling voor Melasma
    Cosmelan is een effectieve behandeling dat speciaal ontwikkeld is tegen hyperpigmentatie. Met 1 laag wordt het masker op de huid aangebracht. In een maand tijd zullen melasma, pigmentvlekken en beschadigingen door de zon aanzienlijk verminderen. De Cosmelan behandeling wordt uitsluitend gegeven door huidtherapeuten/artsen.

Pigment in de huid
    Een melanocyt is een bepaald type huidcel (pigmentcel) dat melanosomen produceert en afgeeft aan de keratinocyten. In de basaalcellen laag is er ongeveer 1 melanocyt per 10 keratinocyten. Onze huidskleur wordt voor namelijk bepaald door de grootte en het aantal pigmentkorrels die zich in de basaalcellenlaag van de opperhuid bevinden. Ook het type pigment eumelanine (zwart of bruin pigment) of feomelanine (rood of geel pigment) is van invloed. Mensen met een donkere huid hebben niet zozeer meer melanocyten dan mensen met een lichte huid, maar de pigmentkorrels zijn groter en er worden meer pigmentkorrels afgegeven. De productie van pigment neemt toe na bestraling met ultra violet licht.

Werking Cosmelan
    De Cosmelan 1 en Cosmelan 2 ingrediënten werken op de verschillende stadiums van pigment en werken in synergie. De ingrediënten zijn van plantaardige en chemische oorsprong. Amalan vormt de basis van het Cosmelan-masker en heeft direct effect op het onderhuidse proces dat pigment (melanine) vormt. Het remt de tyrosinase (een basis enzym in het melaninevormingsproces). Daarnaast bevat het Cosmelan-masker de volgende ingrediënten: kojiczuur, fytinezuur, ascorbinezuur, arbutine, titaniumdioxine en retinylpalmitaat (vitamine A soort), die allen het enzym tyrosinase blokkeren. De producten zijn parfumvrij.
    Voordat met de behandeling kan worden begonnen, is een intake gesprek nodig voor een diagnose van het pigmentatieprobleem. U krijgt advies over hoe de behandeling in zijn werk gaat, wat u kunt verwachten en hoe u de thuis producten moet gebruiken.